Tadeusz Kantor, „Widok na Wawel/Pejzaż”

Tadeusz Kantor (1915-90), „Widok na Wawel/Pejzaż”
Praca dwustronna

„Widok na Wawel”
Pastel/papier;
Kraków, ok. 1935 roku;
Wymiary w świetle passe-partout: wysokość 36,3 cm, szerokość 34,8 cm;
Sygnowany p.d.: T.Kantor;

„Pejzaż”
Pastel/papier;
Wymiary w świetle passe-partout: wysokość 36,3 cm, szerokość 34,8 cm;

CENA: 19 000 ZŁ

Wystawiany :
13 VI – 31 XII 2003 r. Pałac Krzysztofory, Kraków, Tadeusz Kantor mniej znany;
7 VII – 30 IX 2005 r. Archiwum Cricoteki, Kraków, Pejzaż w twórczości malarskiej i rysunkowej Tadeusza Kantora;
Wzmiankowany w katalogu towarzyszącym wystawie, str. 9

Pozostałe informacje:
– Do pracy dołączone jest oświadczenie Józefa Chrobaka z 2001 roku
– Klisze ze zdjęciami pracy przekazane zostały do Ośrodka dokumentacji sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka

Urodzony w Wielopolu Srzyńskim studiował w krakowskiej ASP w latach 1934-1939 pod kierunkiem K. Frycza. W czasie okupacji założył konspiracyjny teatr, wokół którego koncentrowało się życie artystyczne Krakowa. Teatr ten po wojnie, pod nazwą Cricot 2, kontynuował tradycje teatru plastyków Cricot założonego przez Józefa Jaremę. Współtworzył Grupę Młodych Plastyków – 1945, a następnie drugą Grupę Krakowską – 1957. Współorganizator I Wystawy Sztuki Nowoczesnej – Kraków 1948. Uprawiał malarstwo, był reżyserem teatralnym, scenografem, autorem i organizatorem pierwszych w Polsce happeningów, autorem manifestów artystycznych, otwarty na poszukiwania światowej awangardy artystycznej, pierwszy do twórczej adaptacji i asymilacji jej osiągnięć. Twórczość malarska początkowo utrzymana w tonie figuratywnym, później metaforyczna o oszczędnej kolorystyce. Artysta wybitny, zaliczany przez krytykę światową do współtwórców sztuki XX wieku.

Prezentowana praca przedstawia widok na Wawel od strony bulwarów wiślanych, oraz pejzaż z drzewami. Jest przykładem twórczości Tadeusza Kantora z okresu studenckiego (1934-39).

Pierwsze prace Tadeusza Kantora z lat 30., w których jeszcze widoczna jest pewna malarska niekonsekwencja, charakterystyczna dla etapu poszukiwań i procesu krystalizacji artystycznego światopoglądu, są jednocześnie jednymi z nielicznych przykładów konwencjonalnego obrazowania rzeczywistości .”
Katalog wystawy Pejzaż w twórczości malarskiej i rysunkowej Tadeusza Kantora, red. M. Jurkiewicz, Kraków 2005, str. 9